För barn och unga

Skolor flyttade in på museer

Att skolelever kommer på besök är en del av alla museernas vardag. Eleverna tillbringar sällan mer än några timmar på museet, men i Storbritannien har ett projekt precis avslutats, där barn har haft all sin undervisning på ett museum under flera veckors tid.

Nytt museum i Sarajevo om att växa upp i krig

​Det började som en bok och växte till ett museum. I januari 2017 öppnade The War Childhood Museum – en kollektiv minnesbank och en plats för försoning.

Ungdomar fyller luckor i krigshistorien

Vad gör man när materialet inte räcker till för att ge en bred bild av historien? Ulf Renlund, chef för Försvarsmuseum Boden, har besökt Imperial War Museum i London där de har tagit ungdomar till hjälp med att fylla igen luckorna med animerad film.

Nioårigt partnerskap mellan museum och skola

Hur kommer museet närmare skolans faktiska verklighet och hur kan ett tätare samarbete bidra till att utveckla museets verksamhet? Det har Nationalmuseet i Köpenhamn ett bud på. Museet har ingått ett ambitiöst samarbete med en skola i Nørrebro. 

Uppblåsbart museum gör skolbesök

När Manchester museum besökte skolor lyckades de inte återskapa den känsla som ett besök i det fysiska museet innebär. Därför bestämde de sig för att bygga en uppblåsbar kopia av museibyggnaden.

Social hållbarhet genom kollektiv påverkan

Museer är en av många aktörer som arbetar med barns lärande. Hur kan vi samordna våra insatser bättre? Det frågar sig konstpedagogen Ylva Brännström som har besökt en konferens på temat kollektiv påverkan.

Tro inte att du vet vad ungdomar vill ha

Göteborgs stadsmuseum planerar en ny basutställning för tonåringar. Museets kommunikatör Isa Andersson reste till konferensen Museums and the web i Los Angeles för att få nya tankar om hur de kan locka barn och unga.

Regler för ett lekfullt museum

På Manchester Museum och The Whitworth Art Gallery satsar de särskilt på besökare i åldern 0–2 år och har utbildat personalen i lek. 
”Tack vare bebisarna så har vi samarbeten som vi inte skulle ha annars”, säger Esmé Ward som är ansvarig för barnverksamheten.

Mindre text ger mer nyfikenhet

Museer och science center är en viktig pusselbit i framtidens lärande – men då behöver vi ha rätt kompetens för att förmedla lärande och förstå besökarnas behov och förväntningar, menar Daniel Rosqvist från Tom Tits Experiment. Han har besökt konferensen Nemo under en armkroksresa med Riksutställningar.

Titta med händerna!

Hur kan museer göra för att beröra barns hjärtan och hjärnor? Svaret handlar mer om pedagogik än teknik, menar konstpedagogen Maja Magnusson som har besökt konferensen Hands on i Holland under en armkroksresa.