Designbussen kommer till Moskva

Moskva

Moscow Design Museum

Med hjälp av mod, crowdsourcing och mobila metoder skakar Moskvas nya designmuseum om den ryska konstscenen. Med centrum i Manege, en tidigare ridskola från 1700-talet, söker man upp publiken med hjälp av en donerad buss.

Moskvas designmuseum (MDM) slog upp portarna i november förra året. Då räknade ingen med att 154 000 besökare skulle ställa sig i kö för att se den första utställningen om sovjetisk design. Men det låg precis rätt i tiden.
– Vi vill väcka minnen till liv om sovjettidens designprodukter. De har snabbt fallit i glömska efter kommunismens kollaps i Östeuropa, berättar Alexandra Sankova, som är chef för konstmuseet som är organiserat som ett företag och än så länge saknar offentlig finansiering. Grundarna lyckades få sponsorer till den första lågbudgetutställningen.

Ett nytt kreativt centrum
De fyra grundarna består av en grupp människor i 30-årsåldern, varav alla har en kreativ bakgrund och arbetar som designers, arkitekter och intendenter. Alexandra Sankova sade upp sig från sitt heltidsjobb för att kunna ägna sig helt och hållet åt museet. Hon vill att MDM ska bli ett centrum för designutbyten som bidrar med nya idéer till den ryska konstscenen.
– Här finns inget designcentrum där kreativa människor kan samlas. Ryska designers måste bege sig till Europa för att knyta kontakter och duktiga designers flyttar utomlands. Därför vill vi bjuda hit utländska designers under utställningar.

Först ut är holländska Droog Design som kommer i oktober.

Gammal ridskola
Närmast av en slump lyckades MDM komma över en utställningslokal vid smått sagolika Manege, en gammal ridskola från 1700-talet i närheten av Kreml. Byggnaden är numera ett konstgalleri. Alexandra Sankova Maneges träffade galleriets nya art director, Marina Loshak, strax innan hon tillträdde tjänsten och passade då på att berätta om sin idé. Sakta men säkert började saker och ting hända. Tack vare detta möte fick MDM i juli förra året tillgång till en 500 kvadratmeter stor utställningslokal i källarplanet på Manege. Plötsligt förväntades de ha en utställning färdig inom fyra månader. Med ett stort mått envishet lyckades de få tillräckligt många sponsorer att satsa på projektet.
– Ett holländskt flyttföretag blev vår partner under ett år och vi hittade ett tryckeri som tryckte alla våra kataloger och affischer helt utan kostnad.
– Våra vänner arbetade med en filmproduktion med namnet Sinefantom. De donerade pengar så att vi kunde skaffa den tekniska utrustning som krävdes för utställningen.
– Vi satsade också våra egna pengar som vi tjänade ihop på våra vanliga jobb.

Blygsam start
Det var när Sankova arbetade med kulturfrågor på den holländska ambassaden som hon fick idén att starta ett designmuseum. Först var tanken att ta över ett grönsaksstånd från gatan att använda som en mobil utställningsplats. Så visade sig ett ryskt mässföretag villigt att donera en gammal Mercedesbuss. Därmed fick museet möjlighet att skapa ett 25 kvadratmeter stort, mobilt utställningsutrymme. Bussen ska nu utrustas med multimediasystem, pekskärmar med mera. För att få ihop pengarna till utrustningen valde medlemmarna att prova på crowd sourcing. För närvarande håller de på att göra en film för den europeiska och amerikanska versionen av Kickstarter, en portal för gräsrotsfinansiering.
– Vi har partners i Storbritannien som hjälper oss att få in pengarna. Vi satsar på att nå amerikanska och europeiska användare eftersom de ryska portalerna för crowd sourcing än så länge inte nått ut så brett.
– Självklart kan bussen också fungera som annonsplats för sponsorerna, eftersom den har stor räckvidd och når människor långt ut på landsbygden.

En mobil plats för huvudutställningen
Bussen kommer att fungera som en mindre version av alla utställningar i Maneges stora utställningshall. I bussen kommer tre till fem utställningsföremål från huvudutställningen att visas. Tanken är att skärmarna ska presentera dokumentärer om design, gamla reklaminslag om de utställda produkterna och informationsfilmer om produktionen. Dessutom kommer intervjuinslag att visa de ryska designers som skapade föremålen och berätta historien bakom dem.
– Ingen kände till namnen på de designers som skapade Sovjetunionens vardagsföremål, till exempel dammsugare. Bussen kommer att fungera som ett utbildningsprojekt och ge de ursprungliga skaparna ett ansikte.

Tanken är att bussen ska köra till skolor, barnhem, sjukhus och äldreboenden i samhällen, förorter och byar runt Moskva och andra städer i den europeiska delen av Ryssland.

Stärker infrastrukturen
Dessutom tar den mobila och ambulerande utställningsscenen itu med ett infrastrukturproblem som även andra regioner står inför. Sankova förklarar hur de vänder kulturell brist på landsbygden till en fördel.
– Utanför städerna går folk inte på museum särskilt ofta. I Moskva och andra större ryska städer måste folk pendla i flera timmar varje dag för att ta sig till jobbet. På helgerna orkar de inte åka in till staden igen för att gå på museum.
– Genom att åka ut till förorterna når vi ut till många fler besökare än andra konstscener!

Moscow Design Museum

Verena Dauerer
Frilansjournalist

Uppdaterad: 25 Mar 2013 16:14 Print