Kickstart för Mofad (det ännu inte byggda) museet för mat och dryck

New York, USA

Paul AdamsTrots att de ännu inte har någon lokal har Museum of food and drink, kickstartat sin första utställning BOOM! Med sin 1,5 ton tunga ”flingkanon” turnerar de runt på gator och torg i New York och visar hur den amerikanska matindustrin fungerar in action.​

Den som besökte Queens lokala Maker Faire vid New York Hall of Science under september i fjol möttes av en något udda pop up-utställning. Ovanpå en stor glasmonter hade en 1,5 ton tung pjäs i stål placerats. Maskinen är en gigantisk fling-kanon som på given signal exploderar och sprutar ut nypuffade frukostflingor. 

Bakom utställningen står amerikanska Museum of food and drink, Mofad, som siktar på att bli världens första storskaliga museum för mat och dryck.

Trots att museet ännu bara är i sin planeringsfas och fortfarande letar efter en lämplig lokal att installera sig i har de redan finansierat, byggt och genomfört sin första utställning BOOM! The puffing gun and the Rise of Breakfast cereal.
Naveen Thomas Mofads vd Peter Kim på Queens lokala Maker Faire i New York. Genom BOOM! har museet inte bara invigt sin första utställning, BOOM! är också en del i museets arbete med att engagera sina besökare.​

–  Flingkanonen var ett utmärkt sätt för oss att visa hur en utställning på Mofad skulle kunna se ut. Andra museer skulle kanske ta en sådan här vacker maskin, ställa i en monter och visa den i en statisk utställning. Men så jobbar inte vi. Vi vill visa hur fling-kanonen fungerar in action, höra den låta BOOM! känna doften av flingor som rostas, röra vid flingorna när de sprutar ut och smaka på den färdiga produkten, säger Mofads vd Peter Kim.

Ögon-öppnare
Men det handlar inte bara om att skapa en spektakulär utställning. Maskinen berättar även en viktig del av USA:s historia och om industrialiseringen i början av 1900-talet då processad mat blev allt vanligare inom livsmedelsindustrin. 

– Det är också en ögonöppnare för barn som får lära sig att flingor tillverkas i maskiner, något som många inte tänker på, säger Peter Kim. 

Naveen ThomasEfter smällen spred sig en ljuv doft över torget och de nypuffade flingorna delades ut till besökarna som samlats runt montern.

Finansierades på 21 dagar
Hela utställningen BOOM! har finansierats genom crowdfunding via den amerikanska plattformen Kickstarter där vem som helst kan skänka pengar till specifika projekt.  
Genom att vara aktiva på sociala medier lyckades Mofad ge museet en röst och få med sig massor människor som hade ett gemensamt intresse för mat. De flesta donationerna kom från helt okända givare. 
På 21 dagar dagar bidrog 830 givare på nätet med 106 503 dollar. Totalt samlades 136 000 dollar in, vilket var 170 procent av den summan (80 000 dollar) som Mofad satt som mål för att utställningen skulle bli av. 

Streamade paneldebatter
Förutom denna pop up-utställning bedriver Mofad även utbildningsprogram som Mofad Roundtable där de bjuder in olika matexperter till paneldebatter. Programmen spelas in och filmen kan sedan ses av alla med tillgång till en dator och internet via Mofads hemsida. 

"Den exploderar och är underhållande"
Grundare av Mofad är den amerikanske matexperten Dave Arnold som även startat Department of Culinary Technology. Peter Kim kom första gången i kontakt med Dave Arnold 2011 när han hörde honom prata om sin idé. Peter Kim som då jobbade då som advokat hjälpte Mofad med det rättsliga arbetet och ett år senare sa han upp sig och började istället jobba heltid med Mofad tillsammans med programchefen Emma Boast. Bakom projektet finns även ett tjugotal volontärer. 

Naveen ThomasMaskinen är av samma modell som de som användes inom industrin när efterfrågan på flingor ökade i USA under början av 1900-talet. Enligt Dave Arnold har fling-kanonen alla komponenter som museet behöver i detta läge; den exploderar, den är underhållande och den berättar en viktig historia. 

Flingorna värms upp under högt tryck och maskinen utlöses genom ett kraftigt slag som leder till en explosion, varpå flingorna sprutar ut. 
Detta exemplar som Mofad använder har byggts i design baserad på flingjätten Kellogs maskiner. 

Målet är att om fyra år öppna ett fullskaligt museum med tak och väggar, men vägen dit är lång. 

– Att skapa ett museum är ett stort projekt. Bland annat behöver vi samla ihop en betydande summa pengar för att kunna öppna 2019. Det kommer att bli en utmaning, säger Peter Kim.

Steg för steg håller teamet bakom Mofad nu på att utveckla sitt koncept.

– Vi vill visa hur vårt utbildningsprogram ser ut och hur vi jobbar curatoriellt genom strategiskt utvalda program och utställningar. På så sätt hoppas vi kunna skapa det stöd vi behöver, säger Peter Kim. 

Anna Ekeroth
Redaktör för Spana

Uppdaterad: 20 Mar 2015 11:14 Print