Tintingate och utgivarskapet

STOCKHOLM

Thron UllbergEric Sjöström

Kulturhusets chef Eric Sjöström hade i praktiken ingen chans att agera som ansvarig utgivare inför Tintingate.
– Jag fick reda på det först när jag läste om det i tidningen.
Nu leder han krishanteringen utifrån lärdomarna från förra årets kritiksstorm runt egna beslutet att ställa in en dansföreställning.

Var modig. När Eric Sjöström föreläste på Riksutställningars utbildningsdag om ansvarigt utgivarskap i juli hade han skrivit de två orden på sin fusklapp. Som chef för en kulturinstitution tillhör det ens uppdrag att våga, menade han.
Bakgrunden var den händelse ett drygt år tidigare där han som chef för Kulturhuset i Stockholm ställde in dansföreställningen Celebration of womanhood. Ett antal personer på Facebook hade förargats av att föreställningen innehöll dans till text ur Koranen. Deras upprörda ton fick Eric Sjöström att dra i nödbromsen, på grund av vad han upplevde som en möjlig säkerhetsrisk.

Tog honom hårt
Att tolka några Facebook-kommentarer som ett faktiskt hot var dock inte en bedömning som möttes av förståelse. Den inställa föreställningen ledde till massiv kritik mot Eric Sjöström. Han anklagades för att idka självcensur och blev kallad både feg och islamofobisk. Till slut medgav han själv att han hade begått ett misstag.
När Eric Sjöström under sin föreläsning såg tillbaka på incidenten sade han att den tog honom hårt, men att den också gjorde honom till en bättre chef. Han talade om att man måste förankra sina beslut internt och samtidigt våga göra det man anser är rätt – och stå för det. Han hade blivit modigare och tänkte inte bli känd som ”den som ställer in”.

Tre månader senare – Tintingate
Vad Eric Sjöström inte visste då var att det skulle dröja mindre än tre månader innan Kulturhuset åter stod i centrum för kulturdebatten.
Allt började med ett utspel i DN. Där förklarade den konstnärlige ledaren för Kulturhusets barn- och ungdomsverksamhet Behrang Miri att samtliga album med seriefiguren Tintin hade plockats bort från biblioteket TioTretton. De ansågs ha ett rasistiskt innehåll.
Än en gång blev reaktionerna kraftiga. I oräkneliga debattinlägg användes ord som censur och bokbål. Någon tände gravljus utanför Kulturhusets entré. Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt liknade flytten av Tintinböcker vid den nationalistiska styrningen av kultur i Ungern.


Tiotretton och konstnärlige ledare Behrang Miri.

”Visste inte ens om det”
Precis som året dessförinnan backade Kulturhuset. Beslutet var förhastat, förklarade Eric Sjöström. Tintin skulle ställas tillbaka.
Var det inte snarast motsatsen till modigt? Och borde han inte, utifrån sina tidigare erfarenheter, ha kunnat undvika att hamna i den sitsen igen? Nja, säger han själv.
– Problemet med den här händelsen var att jag inte ens visste om det. Det var en av våra konstnärliga ledare som hade genomfört det hela på eget bevåg. Jag fick reda på det först när jag läste om det i tidningen.

Använde sina lärdomar
I praktiken fick han som högsta chef och ansvarig utgivare för Kulturhusets verksamhet alltså aldrig möjligheten att ta utgivarbeslutet. Det hade Miri redan gjort. Däremot fick han krishanteringen på sitt bord och där tog han fasta på det han lärde sig förra året, inte minst vikten av att rådgöra med kunniga personer. Den gången ebbade kritikstormen ut först efter en och en halv vecka, när han sade att han ångrade sig. Nu upphävde han beslutet redan efter några timmar. Det satte visserligen inte stopp för debatten, men fokus flyttades från Kulturhusets agerande till mer övergripande frågor om rasism.
– Jag såg till att tänka efter ordentligt och att ta råd från personer som jag har stort förtroende för innan vi beslutade att att vi skulle ställa tillbaka böckerna.

För tidigt för slutsatser
Mer än så vill han inte säga i nuläget. I stället försöker Eric Sjöström leva upp till ett annat av sina råd från föreläsningen i somras: Våga ha is i magen och låt saker ta tid.
– Nu behöver vi arbeta internt och diskutera hur det här kunde hända. Sedan, när vi har fått lite distans, kan jag gå ut och dra slutsatser av det som har hänt.

SE FÖRELÄSNINGAR FRÅN RIKSUTSTÄLLNINGARS UTBILDNINGSDAG OM ANSVARIG UTGIVARSKAP: 

Introduktion:

Riksutställningars generaldirektör Staffan Forsell – därför är utgivarskap en viktig fråga för utställare.

Journalisten Adam Svanell ger en bakgrund – omdebatterade utgivarbeslut på svenska och internationella kulturinstitutioner.

Föreläsare:

Kerstin Brunnberg – Så tar du kompetenta och trygga utgivarbeslut
Om vad museer och utställare kan lära av mediernas sätt att jobba med pressetiska regler och redaktionella policies. Kerstin Brunnberg är ordförande för Statens Kulturråd och erfraren ansvarig utgivare bland annat som VD för Sveriges Radio.

Nils Funcke – Din juridiska spelplan
Här möts yttrandefrihetsgrundlagen och hetslagstiftningen i utställningsrummet. Vem skyddas av de olika lagarna och vem är egentligen juridiskt ansvarig utgivare för de olika delarna i en utställning? Nils Funcke är förste orförande i Yttrandefrihetskommittén.

Eric Sjöström – Att hamna mitt i stormen
”Koranen är muslimernas heliga skrift”…”och nu ska ni göra en show utav det hela?!” Ett Facebook-inlägg fick chefen för Kulturhuset i Stockholm, Eric Sjöström, att ställa in en hel dansföreställning. Kritikstormen mot honom blev massiv och debatten om censur och rädsla – kontra bristande respekt och överdrivna provokationer inom kulturen fick nytt bränsle. Hör honom berätta om viktiga lärdomar och hur du praktiskt kan förbereda dig inför svåra beslut.
(Utbildningsdagen hölls före Tintingate.)
 

 

 

 

 

 

 

Uppdaterad: 7 Okt 2013 13:59 Print