Virtuella dinosaurier på tyska museer

Tyskland

I ett samarbete med Google Arts & Culture har Museum für Naturkunde Berlin gjort det möjligt att väcka dinosaurier till liv inne på museet. Foto: Stefan Höderath/Google Arts & Culture.

 

Några strandhugg bland VR-applikationer på tyska museer visar att tekniken är att räkna med. Än så länge verkar fokus ligga på att väcka liv i dinosaurier och andra urtidsdjur, men styrkan hos virtual reality kan nog åstadkomma mer än så.​

Läs också: Skojig leksak eller framtidens storytelling?

– Vill man förmedla innehåll som är samhällskritiskt är VR ett fantastiskt medium, säger Thorsten S. Wiedemann, grundare och konstnärlig chef för A MAZE, en spelfestival i Berlin för indiespel med tyngdpunkt på VR-innehåll.
– Det ger också en möjlighet att göra utbildningar till en ny upplevelse och liva upp stelt innehåll. Även om själva interaktionen med glasögonen inte har kommit så långt än i dagsläget.

Story Experience – en bättre upplevelse
Thorsten S. Wiedemann betonar att det även handlar om grundläggande skillnader jämfört med hur man tidigare förmedlade innehåll. Att man kan engagera användaren genom att förbättra upplevelsen, inte själva berättelsen.
– I VR kallar man det inte längre Storytelling, utan Story Experience. Användaren befinner sig både kroppsligt och sinnligt i den virtuella världen och upplever en känsla av rymd.

Thorsten S. Wiedemann menar att det generellt finns en svårighet när det handlar om VR som ett storytelling-medium, och det är när publiken ser sig omkring och ser vad som händer bakom ryggen. Man måste bygga upp en vidare berättelse, som presenterar en miljö där det finns mycket att uppleva. Trots detta ska det finnas ett fokus – och samtidigt en frihet. Annars är det återigen bara en passiv upplevelse. 

Dinosaurier hemma med Cardboard
Sedan förra hösten visar man naturhistoriska föremål i Google Arts & Culture. Genom Googles VR-projekt har man gjort utställningsföremål från hela världen tillgängliga med 360-gradiga panoramavyer och VR-tillämpningar. Vem som helst kan se dem hemifrån på YouTube eller med hjälp av VR på sin mobil med Google Cardboard.

Det naturhistoriska museet i Berlin, Museum für Naturkunde Berlin, är en del av Google-projektet. Här väcks dinosaurieskelettet från en Brachiosaurus Giraffatitan till liv. Med en VR-applikation ser användaren ett urtidsdjur av kött och blod springa genom museets utställningshall. Tillämpningen har varit ganska framgångsrik och har fått över 500 000 klick på YouTube.

 

För en ung, onlineintresserad målgrupp
Mathias Paul, talesperson för Online PR och Marketing på Museum für Naturkunde Berlin, förklarar hur VR-appen kom till med Google-teknik genom externa byråer:
– Två internationella Google-byråer fick uppdraget att producera VR-filmen. Idén att väcka liv i fossil och bevarade fynd genom VR, samt tekniken för att genomföra det, kommer från Google, medan gestaltningen och den vetenskapliga rådgivningen skedde med hjälp av våra museimedarbetare.

Med VR ville museet nå en yngre, onlineintresserad målgrupp och samtidigt göra dem uppmärksamma på naturhistoriska ämnen, som bevarandet av arternas mångfald och störningar i miljön.

Google Expeditions för skolklasser
Det finns andra spännande utbildningsprojekt från Google. Mathias Paul fortsätter: 
– För tillfället produceras nytt VR-material på museet för Google Expeditions. Det är ett nytt medieformat i VR som produceras för skolklasser, där eleverna kan utforska andra platser genom en 360-gradig panoramavy.

Utställningshallen blir en urtidsvärld
Förutom att göra urtidsvärldar tillgängliga hemifrån vill man på Frankfurter Naturmuseum Senckenberg i Frankfurt att besökarna ska uppleva dem direkt på plats. Under de kommande två åren gör man där en egen VR-produktion, specifik för utställningen. En student, som gör animationerna av dinosaurien inom ramen för sin masteruppsats, utvecklar prototypen som sedan ett företag kommer att vidareutveckla till en färdig produkt.

Tanken är att besökaren ska stå på läktaren i den stora dinosauriehallen och sätta på sig ett par VR-glasögon. Först ser de den uppbyggda hallen precis som vanligt. Sedan åker användaren på en tidsresa: ett av dinosaurieskeletten får hud och blir levande. Det växer träd ur golvet, taket öppnar upp sig mot himlen och flygödlor flyger fram genom ett juralandskap.

I Frankfurter Naturmuseum Senckenberg utgår man från lokalen besökaren befinner sig i för att lägga på virtuella lager. VR med drag av AR? Illustration: Alexander Oster.

 

Utställningen ersätts inte utan kompletteras
Doktor Bernd Herkner, avdelningschef på museet, förklarar den virtuella upplevelsen som ska locka besökare till Senckenberg:
– Vi vill att människorna ska komma till museet. Föremålen ska vara det centrala. De förklaras med hjälp av den virtuella verkligheten och det finns inget som avleder uppmärksamheten. Det viktiga för oss ur museisynpunkt är att tekniken inte ska ersätta föremålen utan komplettera dem. Man ska få lust att se originalet. 

Heta VR-glasögon
Besökaren får av museet låna en Samsung Gear VR och en S6-mobil. Det finns två par glasögon och totalt fyra mobiler, vilket gör att de två som inte används kan laddas. Ersättningsmobilerna kommer också väl till pass när de som används blir för varma, vilket de snabbt blir. 

Kapacitet och skärmupplösning
Philipe Havlik, projektledare i staben för central museiutveckling, listar tre svaga punkter med Samsung S6 som används till installationen:

  1. Överhettning. Ibland har museet upp till 200 användare under fem timmar. Uppspelning av flera filmer på raken gör att mobilerna når sin belastningsgräns.
  2. Begränsad kapacitet. Eftersom de saknar en kraftfull processor händer det att upplevelsen kan bli lite skakig.
  3. Skärmens upplösning. Samsung S6 är en av de bästa mobilerna, men den har inte samma upplösning som en Oculus Rift. 

Maknadsföringsdemo med Oculus Rift
Under hösten 2016 kunde besökarna dessutom prova på att använda VR kommersiellt på museet. Inför uppdateringen av VR-spelet Back to Dinosaur Island kunde besökaren se en demo av spelet med ett par Oculus Rift-glasögon.

Naturmuseet var precis rätt plats för kampanjen. Philipe Havlik tänker tillbaka: 
– Det flöt på förvånansvärt bra, trots att Oculus Rift var ansluten till en dator med en kabel. Men tack vare just det hade Oculus en utomordentlig upplösning och även möjligheten att överföra extremt stora datamängder.

Med en VR-enhet kopplad till dator, som till exempel Oculus Rift, blir kvaliteten betydligt högre. Illustration: © Crytek.

 

Stadsvy i 360 grader
Det är inte bara naturhistoriska museer som kan utnyttja tekniken för att ge sina besökare nya upplevelser. VR har också blivit en del av en marknadsföringsstrategi, som möjliggör nya insikter. På Münchens onlineportal (muenchen.de) finns det en 360-graders VR-app som presenterar olika vyer. Allt från en 360-gradig soluppgång över stadens tak till entrén på konstmuseet Pinakothek der Moderne. Appen ska göra staden mer tillgänglig på ett känslomässigt plan.

Olika målgrupper
VR-innehållet produceras för att användas med Cardboard för iOS och Android, Gear VR från Samsung, Oculus Rift samt som en separat webbtillämpning. Claudio Franchi, projektledare för VR-appen hos muenchen.de, berättar att den populäraste varianten är den där konsumenten använder Cardboard-glasögon.
– För att nå ännu fler mottagare har vi dessutom byggt appen så att den kan användas på webben. Vi har använt KRPano, en kraftfull script-lösning, vid implementeringen och kan därmed streama samma innehåll som i appen. Man kan ta del av minst lika mycket innehåll, och får ett första intryck, säger Claudio Franchi.

Soluppgång över München i VR. Illustration: muenchen.de.

 

VR för uppmärksamhet
På sex månader laddades appen ned 12 000 gånger. Claudio Franchi fortsätter: 
– På turistmässor och liknande är det ett genialiskt sätt att presentera sig som stad. Det framkallar känslor, jag kan spänna fast ett par glasögon på investerarna. Även för "business to business" är det ett spännande ämne, till exempel för fackmässor i München.

Vare sig det är för att uppleva urtiden eller som del i en marknadsföringsstrategi erbjuder virtual reality spännande möjligheter genom att göra innehåll tillgängligt på ett annorlunda sätt. Även om det ännu inte är helt interaktivt.

Workshop: tillämpningar för VR och 360
Den 14–16 mars 2017 anordnar Riksutställningar och Riksantikvarieämbetet en workshop där deltagare från svenska museer får utforska olika tillämpningar av Virtual Reality och 360-filmer, teknik som kan vara applicerbar på svenska museer. Sista anmälningsdag var den 14 februari, men resultatet ställs ut under Vårmötet i Södertälje den 25–27 april.

Har du frågor angående VR, kontakta gärna Oscar Engberg, sakkunnig medietekniker på Riksutställningar.

Verena Dauerer
frilansskribent, översättning Språkbolaget

Uppdaterad: 19 Apr 2017 15:19 Print